FAQ om plug-in-hybridbiler

Nedenfor har vi samlet de oftest stillede spørgsmål om plug-in-hybrider for at skabe en større forståelse for denne type bil, så du er godt klædt på til at tage beslutninger om din virksomheds bilpolitik ift. plug-in-hybridbiler.

Plug-in-hybridbiler er den perfekte mellemstation fra traditionelle benzin- og dieselbiler til 100 % elektriske biler. Plug-in-hybrider tilbyder nemlig en god balance mellem TCO, brugervenlighed og CO2-reduktion. Dette gør sig dog kun gældende, hvis hybridteknologien i plug-in-hybridbilen rent faktisk bruges. Hvis du som flådeadministrator har en god forståelse for plug-in-hybridbiler kan det gøre en forskel for den reelle TCO og den faktiske CO2-udledning for de firmabilsbrugere, der kører plug-in-hybrid. 

1. Hvornår er en plug-in-hybridbil et godt valg og for hvem?

På grund af hybridteknologien i en plug-in-hybridbil kan bilen typisk dække en distance på 30 til 50 km udelukkende på el afhængigt af størrelsen på bilens batteri. Derfor er en plug-in-hybridbil et bedre valg for de firmabilsbrugere, der bor i byen og generelt kører kortere afstande, fx hvis kontoret ligger tæt på deres hjem. For de firmabilsbrugere, der dagligt kører lange strækninger på motorveje, kan det være yderst kontraproduktivt at vælge en plug-in-hybrid, fordi vægten af batteriet resulterer i et højere brændstofforbrug og dermed større CO2-udledning, når der ikke køres på el.

For at kunne vurdere om plug-in-hybridbiler giver mening for din virksomheds flåde, er det essentielt at identificere de forskellige brugerprofiler i virksomheden. Du kan fx stille følgende spørgsmål til firmabilsbrugerne i din virksomhed:

  • Hvor langt har du fra dit hjem til kontoret?
  • Hvor mange kilometer kører du i gennemsnit dagligt?
  • Kører du lange stræk eller korte ture og er der mulighed for at oplade mellem turene?
  • Køres turene primært i by, på landevej eller motorvej?
  • Har du mulighed for lade din bil op ved hjemmet/kontoret?

2. Hvordan kan jeg sikre, at firmabilsbrugerne oplader bilerne som forventet?

Det er vigtigt, at du og din virksomhed tager ansvar for at sikre, at plug-in-hybridbilerne bliver anvendt optimalt. Den bedste måde, du kan sikre, at firmabilsbrugerne bruger plug-in-hybridbilerne, som de bør – særligt når det gælder arbejdsrelateret kørsel – er at facilitere den rette adgang til en god ladeinfrastruktur (dvs. opsætte ladestandere på virksomhedsadressen, give adgang til offentlige ladenetværk og hjælpe med installation af hjemmeladestandere) samt at dække alle udgifter relateret til elforbruget. 

3. Hvordan kan jeg uddanne firmabilsbrugerne i min virksomhed?

Vi anbefaler, at alle brugere, der ønsker at bestille en plug-in-hybridbil, underskriver nogle fastlagte retningslinjer for anvendelse forud for leveringen af bilen. Dokumentet med retningslinjerne skal fremhæve det, I som virksomhed forventer i forbindelse med brugen af plug-in-hybridbilen. Derudover er både rapportering og monitorering af el- og brændstofforbruget essentielt, da det gør det muligt for dig at hjælpe den enkelte firmabilsbruger med at tilpasse sin adfærd i løbet af leasingperioden.

4. Hvordan kan jeg vælge den rigtige plug-in-hybridbil for min virksomheds bilpolitik? Bør de samme kriterier gælde for alle plug-in-hybridbiler uanset størrelse?

Forud for introduktionen af plug-in-hybridbiler i flåden, er den første milepæl at forstå den rigtige brug af plug-in-hybridbilerne samt vurdere firmabilsbrugernes parathed til at omstille sig. Plug-in-hybridbiler vil ikke passe til alle profiler og kørselsmønstre, og det er nødvendigt, at de bliver introduceret i bilpolitikken med forsigtighed, da forkert brug af biltypen kan resultere i signifikante stigninger i flådeomkostningerne. Dette ses særligt ved større og tungere SUV’er, hvis brændstofforbrug nemt kan komme under 10 km/l med et tomt batteri.

5. Hvad er fordelene ved at vælge en plug-in-hybridbil frem for en standard hybridbil?

En plug-in-hybridbil kan dække store distancer (40-50 km) i fuldt elektrisk mode – og dette endda ved rimelig høje hastigheder (120-130 km/t) – hvilket en standard hybridbil aldrig vil være i stand til. Fra en arbejdsgivers perspektiv kan det være en god mulighed for at sænke brændstofomkostninger og CO2-udledning, når denne hybridteknologi stilles til rådighed for firmabilsbrugerne, efter man selvfølgelig har sikret sig, at disse brugere har de rette profiler.

Når det så er sagt, kan standard hybridbiler også være det rette alternativ for nogle, og plug-in-hybridbiler bør ikke afskrive fordelene ved en standard hybridbil.

6. Jeg læser mange steder, at plug-in-hybridbiler er den nye Dieselgate. Hvorfor skulle jeg vælge dem?

Endnu en gang kommer det an på brugen af bilerne. Alle de artikler, som fremhæver den dårlige side ved plug-in-hybridbiler, beskriver det typiske brugseksempel med virksomheder, som vælger plug-in-hybridbiler på grund af beskatningsfordelene og en lav TCO på papiret, uden at have betragtet den betydning det kan have, hvis plug-in-hybriderne ikke anvendes som tiltænkt. 
Dette er resultatet af den seneste adoption af hybridteknologien. Al ny teknologi har sin egen læringskurve, og for plug-in-hybridbiler har det været nødvendigt med tid, før man har kunnet forstå, hvornår en plug-in-hybridbil reelt er effektiv.
I dag opererer vi i et mere komplekst miljø, da det ikke længere bare handler om diesel versus benzin. Derfor er det vigtigt at huske, at plug-in-hybridbiler kan være det rette svar for nogle specifikke benyttelser, ligesom elbiler, hybridbiler, benzin- og dieselbiler kan være det rette for andre.

7. Hvad er det ideelle scenarie for kilometertal?

Det afhænger meget af brugerprofilen, men vores tommelfingerregel er, at plug-in-hybridbiler ikke egner sig til firmabilsbrugere, der dagligt kører mange kilometer på motorvejene. En plug-in-hybridbil passer bedst til kørsel i eller nær byerne og er især ideel for de firmabilsbrugere, der anvender bilen til at pendle eller køre kortere ture og som har mulighed for opladning, mens bilen ikke er i brug.

Ud over det årlige kilometertal er det også essentielt at identificere, hvordan disse kilometer tilbagelægges. Her er det ideelle scenarie kortere ture (under 50 km) med muligheden for at oplade bilen, mens den ikke er i brug.

8. Hvordan kan jeg estimere den reelle TCO (Total Cost of Ownership) for plug-in-hybridbiler, hvis de implementeres i flåden?

Din virksomheds Key Account-team hos ALD Automotive kan hjælpe med at udarbejde detaljerede TCO-analyser på forskellige drivlinjer og derefter vurdere, hvorvidt det giver mening for lige netop din virksomhed at skifte til en alternativ drivlinje.

Ved plug-in-hybridbiler er det vigtigt at identificere andelen af elforbruget i sammensætningen mellem el og benzin/diesel. Denne andel er forbundet til antal kørte kilometer, for jo mere man kører, desto mere bruger man naturligvis forbrændingsmotoren. Ift. brændstofforbruget anbefaler vi også en stigning i den teoretiske data. 

9. Hvad er de vigtigste Dos & Don’ts for en succesfuld implementering af plug-in-hybridbiler?

Dos:

  • Vurdér brugerparathed og definér brugerprofiler (på baggrund af brugerundersøgelse)
  • Husk at sikre, at firmabilsbrugerne får adgang til den rette ladeinfrastruktur
  • Dæk alle elforbrugsomkostninger for brugerne
  • Sørg for, at firmabilsbrugerne uddannes
  • Monitorér og rapportér på energiforbruget jævnligt

Don’ts:

  • Blive forblændet af den lave opgivne estimerede brændstofomkostning, da denne er teoretisk
  • Betragte plug-in-hybridbiler som en genvej til at spare penge på brugernes beskatning uden at have for øje, at der formentlig kommer en ekstraomkostning på brændstof
  • Gøre alle firmabilsbrugere kvalificerede til plug-in-hybridbiler
  • Udbyde plug-in-hybridbiler uden ladeløsninger

10. Kan plug-in-hybridbiler være et nyttigt alternativ for min flåde?

Det korte svar er ja. En plug-in-hybridbil i de rette hænder kan være meget mere effektiv end en benzin- eller dieselbil og mere betryggende end en elbil – specielt i denne overgangsperiode.
Plug-in-hybridbiler kan bidrage til at opnå besparelser ift. beskatning og energiforbrug og vil have en positiv indflydelse på TCO’en ved månedens udgang. Husk på, at TCO’en på biler med forbrændingsmotor i mellemtiden formentlig vil stige grundet den øgede produktionspris og den lavere restværdi, der skyldes introduktionen af dieselforbud eller lavemissionszoner i Europas storbyer. Her er målet at finde den rette balance i sammensætningen af drivlinjer.

11. Nogle varebiler kommer også i plug-in-hybridversioner. Er dette en god mulighed?

Baseret på det vi hører i markedet og fra fabrikanterne, anses plug-in-hybridbiler ikke helt som et alternativ i varebilssegmentet endnu, fordi bilens vægt påvirker den elektriske rækkevidde negativt.

Producenterne investerer en del i elbilsteknologi og fremtidige hydrogenløsninger lige nu. Varebiler bruges til meget anderledes formål end personbiler, og plug-in-hybridvarebiler bør benyttes anderledes end dieselvarebiler.

Et godt og grønnere alternativ til varebiler lige nu er brugen af solcelleenergi, som kan give store besparelser ift. brændstof, CO2 og tid. Hos ALD Automotive tilbyder vi rådgivning om og professionel montering af solcelleløsninger til varebiler. Læs mere her.

 

Typiske spørgsmål fra firmabilsbrugerne

12. Behøver jeg virkelig oplade bilen og hvor ofte?

Ja! For at en plug-in-hybridbil kan være effektiv, skal den oplades så ofte som muligt. Det er netop ved at maksimere antallet af elektriske kilometer, at en plug-in-hybridbil bliver mere effektiv og miljøvenlig. Hvis det er muligt, er det mest optimale en ladestander på hjemmeadressen. Hvis ikke brugeren har mulighed for dette, kan der fås et abonnement udelukkende til det offentlige ladenetværk.

13. Skal jeg køre anderledes?

Ja! Hvis firmabilsbrugeren vil maksimere brugen af den elektriske motor samt sænke både brændstofforbrug og CO2-udledning, er det nødvendigt at adoptere en blødere kørestil. Dette vil også komme rimelig naturligt med tiden, da elektriske biler har det med at ændre kørestilen, medvirke til mindre aggressiv kørsel og fremme betænksomhed.
Visse ting bør desuden undgås, når man kører plug-in-hybrid. For eksempel bør man ikke bruge Battery Charging Mode, der bruger brændstofmotoren til at oplade batteriet. Dette mode bruger meget brændstof og giver ikke nogen specifik fordel for firmabilsbrugeren, ud over hvis det er nødvendigt, fx når der køres i lavemissionszoner.

 

Vores holdning til plug-in-hybridbiler

Vi tror på, at markedsbalancen mellem elbiler og plug-in-hybridbiler snart bliver relativt lige, men når elbilsteknologien forbedres og infrastrukturen udvikles yderligere, forventer vi, at elbiler vil vækste mest og blive dominerende på mellemlangt sigt (fra 2025 og frem). Plug-in-hybridbiler har dog stadig en rolle at spille i overgangsperioden, måske helt frem til 2030, under den strikse betingelse at deres reelle præstationer forbedres, hvilket kun er muligt, hvis de oplades hyppigt og hvis brugerens kørselsstruktur er passende.

Har du spørgsmål? Kontakt dit Key Account-team hos ALD Automotive og få rådgivning. Vores eksperter sidder altid klar til at hjælpe.